tisdag 3 februari 2009

Komet Lulin inget för stadsbor...

....ännu.

Det blev en tidig morgon för att se kometen Lulin för första gången.
Med Stockholm 30km söderöver så var det ingen större hit att se kometen.
Faktum var att jag inte kunde se den alls varken med blotta ögat eller med en liten kikare, utan det blev att exponera med kameran för att kunna lokalisera den.
Och även då var det svårt att hitta den, man kan skönja kometen på bilden men för min del så måste Lulin komma högre upp på himlen, komma undan de eländiga ljusföroreningar som Stockholm bjuder på, för att kunna se den med en kikare.
Alternativt så blir det att åka iväg till mörkare platser...

Men däremot så fick jag nöjet att få se en "fireball", riktigt, riktigt fin!
Den brann upp i omgångar, mycket ljusstark och hade ett grönt sken med fragment som lossnade bakom sig...det finns alltid något att se där ute!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Strålande!

Får jag fråga var den ligger nu :S. Den syns väl när solen är uppe, eller?
jag såg iallafall att man kommer att se den 24/2, nära saturnus :)

ha det så bra!

Anonym sa...

Kan vara värt att nämna att kometen syns knappt alls på bilden. Insåg först efter ett tag att strecket inte var kometen...

P-M Hedén sa...

Hej Assi och Robert!

Den syns just nu bäst tidigt på morgonen innan solen går upp.
Jag var ute vid 05.00, astronomiska mörkret slutar vid 05.50.
Lulin kommer nog att bli finare framöver när den stiger högre på himlen.

Ja, man kan knappt skönja den på bilden som en liten diffus rund dimma, så illa är det.....just nu.
Men med en mörk himmel så har astrofotografer tagit riktigt smaskiga bilder på den, se www.spaceweather.com

Vänligen
P-M