måndag 9 februari 2009

Rena konstverket

Det var inte alls någon penumbral månförmörkelse i Sverige idag, de uppgifter jag hade var fel, själva förmörkelsen skedde när månen inte var uppe, jag får nog besöka http://www.astroinfo.se/ lite oftare.
Men å andra sidan så är jag glad eftersom att det inte var något större fel på min syn trots år av manuell guidning..
För att kompensera detta fatala misstag så har jag fotograferat månen ikväll, månen som oftast känns som om den är i vägen då man ska fota djuprymd.
Men tittar man efter lite grann så är den väldigt vacker, rena rama konstverket med otroliga detaljer. Och även om månen är full så går det att få fram mycket smaskigt på bild, bifogar en bild som visar en närmare titt på Kopernikus omtrådet.
Jag blir nog sittandes i timmar i natt för att sy ihop en mosaikbild av månen, 13 st närbilder skall bli en...mycket kaffe att se fram emot.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen P-M! Kan du inte berätta lite om vad du använder för grejor när du plåtar? Eller har du redan gjort det och jag har missat? Inte för att jag tänkt slå mej på astrofotografering, men jag är nyfiken...

P-M Hedén sa...

Hej igen Mira!
För månen så har jag telelskop med högre brännvidder, mellan 600 - 2800mm och med barlows så kan man förstora x2,5 & x5.
Djuprymdsfoto kräver en moddad kamera, standardfilter utbytt till astrofilter.
Men vanliga landskapsbilder med stjärnhimmel så använder jag en vanlig 450D och oftast min 20mm Sigma.
Solen med protuberanser kräver ett Ha-filter, då använder jag ett Solarmax60 filter från Coronado, detta fastsatt på min Orion 100ED eller 80ED.
Sedan har jag lite annat smått och gott men generellt så är det dessa saker jag har.

Vänligen
P-M