söndag 29 mars 2009

Galaxer och stjärnutbrott

Hej och hå, en till galaxbild från Vallentuna.
Jag fotograferar genom Ha, H-beta och OIII filter för att kunna fånga galaxer, inte optimalt men samtidigt lite spännande att se vad som fastnar.
Nackdelen med dessa filter på galaxer är att man inte får med vissa våglängder som skulle göra galaxerna bättre men å andra sidan så får man mera distinkta bilder av just de smala våglängderna.
På bilden så ser man verkligen stoftbanden och nebulositeten i M81, galaxen som ligger med armarna mot oss. En vacker galax 8 miljoner ljusår bort i stjärnbilden Stora Björn (Karlavagnen).
Och utan tvekan ser man också stjärnutbrottet i galaxen M82 till vänster, förmodligen en galax som man inte vill bo i, eller också så är det kanske maxat att bo där, rena drömmen för en astrofotograf!
Jag har för mig att jag läst om en krock mellan M81 & M82 som skapade stjärnutbrottet i M82.
Två andra galaxer syns också på bilden, en liten plutt-galax till höger och galaxen NGC3077 längst ner på bilden.
Exponeringen var 144min, med en brännvidd av 720mm.

4 kommentarer:

Jan Svensson sa...

Denna bild rockar stockholm! älskar denna samling galaxer på bild....kolla dagens apod! också ruskig!

P-M Hedén sa...

Hej Jan!
Man tackar för kommentaren!
Ja, dagens APOD är grym!

Vänligen
P-M

Henrik sa...

Vackert! Intressant skrivet också.

P-M Hedén sa...

Tack Henrik!

VÄnligen
P-M