fredag 4 januari 2008

Comet 8P/Tuttle & Solcykel 24











Ännu en komet, dock betydligt mindre och även ljussvagare än kometen Holmes. Kometen Comet 8P/Tuttle, som den heter, är på väg att passera runt solen, den är som närmast solen den 27 januari. Den rör sig väldans fort på himlavalvet, under en 3 minuters exponering på en brännvidd av 420mm så har den rört sig på bilden. Detta gör så att på ena bilden ovan så ser det ut som om stjärnorna har rört sig, men i själva verkligheten så är det kometen. Jag har satt samman 10st exponeringar till en och sett till att kometen hamnat på samma ställe på bilden, detta för att inte kometen skall bli ett grönt streck. En bild visar också kometens rörelse på 45 minuter, jag satte ihop första och sista bilden i serien av exponeringar som jag tog. Tuttle kan ses med en kikare under en mörk himmel, men passa på nu innan kometen försvinner runt Solen.
Karta finns här:

En annan nyhet är att Solen är på väg in i en ny solcykel, nämligen cykel 24. Detta är verkligen glädjande nyheter för en solfotograf som jag. Äntligen så kanske det börjar att hända saker på solytan, det dröjer nog ett par år innan det börjar på allvar men som det är nu så är det nästan dött på solytan. Bilderna ovan togs förra året av mig i Vallentuna, ena bilden visar strukturer runt en solfläcksgrupp och den andra hela solen (fotograferat i h-alfa) det är dessa typer av aktiviteter jag hoppas på i framtiden........ och mycket av det också!

Inga kommentarer: