torsdag 31 januari 2008

Visäters arbete







På väg till frisören så såg jag att det började att klarna ute, funderade allvarligt på att strunta i bokningen, kan inte missa en klar himmel.
Men jag övertalar mig själv att åka dit och sätter mig i stolen och undrar om det fortfarande är klart ute.
När hon frågar hur hon ska klippa mig så kommer svaret: "Spelar ingen roll, du bestämmer, klipp på bara"!
Efter en fruktansvärd lång kvart så ränner jag ut till bilen och ser att det fortfarande är klart ute, sladdar hem och hämtar prylarna och dottern, sonen är hos mina föräldrar, han får jag hämta sedan.

Vi beger oss till Granby hällristning.
Vilken plats, vilken historia och vilken vacker hällristning!!!
Börjar att rigga, fortfarande klart...helt otroligt.
Mannen bakom konststycket heter Visäter, en viking som var känd för sin skicklighet med ristningar, hans namn finns med på flera runstenar runtom i Vallentuna. Skriften handlar om de människor som bodde där för 1000 år sedan, husgrunderna står kvar, namn som Varga, Finnvid och Häming nämns med flera.
Vår historia mitt framför mig under en stjärnklar himmel.......en kväll att minnas.
Det mulnar, dags att åka, det börjar att bli sent för barnen och jag måste hämta lill-killen på vägen hem........och kolla hur klippningen blev, vilket jag inte ens hade reflekterat över hos frisören!






Inga kommentarer: