fredag 25 januari 2008

Pärlemormoln


Det var bara andra gången i livet jag har sett Nacreous Clouds, Pärlemormoln, igår eftermiddag. Tyvärr så missade jag när det var som bäst men skyndade mig iväg för att få en bättre vy av skådespelet. Det var små "molntussar" i väster vid solnedgången och för att få med alla små moln på samma bild så gjorde jag en panoramabild. Vad jag förstår så är Pärlemoln ganska ovanliga men senaste veckorna så har de synts vid ett flertal tillfällen i Skandinavien.

För att läsa mer om dessa moln så finns en länk här (på engelska): http://www.atoptics.co.uk/highsky/nacr1.htm

Passa på och titta efter solnedgången!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej såg dessa uppe i dalarna (borlänge) så gå in på www.borlangetidning.se så kan du få se lite fler bilder.

P-M Hedén sa...

Hej!
Tack för inlägget!
Jag ska kolla in bilderna.

Vänligen
/P-M

Anonym sa...

Jag har också sett molnen och pratar i Radio Värmland om det måndag morgon vid 7 tiden.