måndag 14 januari 2008

Slottsruin & norrsken











Kors i taket, ännu en klar kväll!
Tankarna drog mig bort till en smått kuslig slottsruin i kanten av skedsviken.
Jag måste åka!
Min dotter på 6 år och en kompis följde med och det pratades febrilt i baksätet om spöken och läskiga tanter.
Väl framme så blev stämningen lite kuslig, en tunn månskära i väster som låg i dis och en svag kylig vind från nordväst och siluetten av slottsruinen. Enligt folksägen så skall det finnas 5 spöken på plats, detta var inget jag pratade så högt om med barnen när vi sakta gick mot ruinen.
Långsamt så mörknade det och stjärnhimlen syntes mer och mer, Plejaderna, planeten Mars, Andromedagalaxen och kometen Holmes var några objekt man kunde se med blotta ögat och till slut var det en riktigt vacker stjärnhimmel med Vintergatan skimrande, trots lite månljus som störde.
Efter en dryg timmes fotande med barnen klängandes runt benen så var det dags att bege sig hemåt och jag måste erkänna att det var skönt med lite sällskap i mörkret.



Men det visade sig att det inte var slut på upplevelserna denna kväll.
I norr kunde jag se en svag grön båge och förstod direkt att det var ett norrsken på gång, men var tvungen att bege mig hemåt, det började att bli sent för barnen.
Eftersom att jag var så fokuserad på norrskenet så körde jag fel i mörkret bland småvägarna och var smått vilse ett tag och kunde se hur norrskenet blev kraftigare....måste fota!
Tvärnitar och svänger ut på en åker där det var lågt i horisonten mot norr, kameran var redan rätt inställd så det var bara att ställa upp stativet och bränna av ett antal expos och fick med norrskenet när det var som bäst.
Mycket nöjd med att få se/fota detta så försökte jag nu hitta hem, barnen började att längta hem och var oroliga för att jag inte riktigt visste var vi var MEN rätt som det var så stod det Vallentuna på en skylt....skönt, hem och äta en god middag för att sedan sitta vid datorn och jobba med bilder.
Detta var en helg att komma ihåg.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Vid den här slottsruinen var det nog? Som jag efter avslutat sprungen orienteringstävling kunde stå på jordhög eller murester inne i ruinen och ta bilder inramade av en i muren valvad fönsterglugg så man fick utsikt mot ett nuvarande kyrktorn uppstickande ur träddunge eller skogshorisont mot norr på bortre sidan av sjöviken eller tvärsöver bäcksänka...

Och till hjälp att knäppa på kameran med det roliga klicket hade jag den då treåriga lille knatten, blivande astrofotografen, i sina fina röda byxor och vita sandalskor...

Så här har du tagit bilder förut, men det har allt spökat några år i ruinen sedan dess...

Berätta för barnen att samtidigt medan ni vilsna var och for runt efter norrskenet så var jag uppe i Bergslagsskogarna och hittade nattfärska spår efter kors-och- tvärsvandrande passeringar av ett fullvuxnet par revirhävdande vargar. Också spår efter vildsvin och fullt av bäverfällda träd...

P-M Hedén sa...

Det låter minst lika spännande det!
Djur/natur och en stjärnklar natt med fotografering det är det som är pricken över i:et.
Det är "där ute" som underhållningen finns!