fredag 25 januari 2008

Showen fortsätter
















Man kan knappt tro att det är sant, ännu en eftermiddag med Pärlemormoln på kvällshimlen! Denna gång hade jag utkik mot väster hela eftermiddagen och när jag hämtade barnen från förskola/skola så såg jag de första molnen på himlen. Panik! Hem fort! Så det var bara att bränna hem och hämta kameraväskan och stativ och åka ned till Vallentunasjön som har lågt i horisonten i väster. Men självklart så kom de moln och la sig framför precis där jag skulle fota.......förba.....ski....!
Åka hem? Nej, inte än, kanske klarnar.....

Det klarnade inte upp helt men tillräckligt för att fotografera mellan molnluckor. Men vilken blåst det var, en del bilder blev förstörda av vinden då stativet darrade och jag själv hade svårt att se något då det tok-rann från ögonen och nedför kinderna och förkylningen jag har kommer inte att bli bättre efter detta.
Mobilen ringer, blir smärre utskälld av min kära fru, vi ska till en klassfest med barnen om 30 minuter.....aj, aj, aj...nu är molnen som bäst och jag måste avbryta, inte bra, men inte mycket att göra åt.
Bränner hem och direkt till klassfesten, ser ut som en uggla i håret och rödsprängda ögon med påsar som hänger ned till hakan.....men vad gör man inte för en bra bild :-)?

3 kommentarer:

Robert Cumming sa...

Måste medge att jag trodde det var hål i molnen som jag såg i torsdags, men nu vet jag bättre! Har givetvis länkat från dagens popast-inlägg.

Anonym sa...

Otroligt trevlig blogg du har! Underbara bilder, och trevliga, beskrivande texter till! Jätteroligt att läsa. Jag tycker själv att det är väldigt spännande med stjärnhimlen, och fotar den gärna, men har inte haft ork att lära mig så mycket om den. Läste någonstans att du har 350D? Hur exponerar du för att få med så otroligt mycket stjärnor på en och samma bild? Har du några bra tips till en nybörjare? Lycka till i fortsättningen!

P-M Hedén sa...

Tack för inläggen!
Malte, man är inte så van att se dessa moln på våra breddgrader, det tog mig en stund första gången att förstå att det var Pärlemormoln jag såg.

Björn;
Tack för dina vänliga ord!
För att få med många stjärnor på samma bild så välj en mörk plats, vidvinkel objektiv, lågt f-värde och högt iso-värde. Du kan också fotografera mosaik, alltså fera bilder och sy ihop dessa i ett program. Självklart bör det vara en lång exponering, typ 20 - 30s och stativ är ett måste.

Vänligen
/P-M Hedén