söndag 13 januari 2008

Tunn månskära och kometen Holmes






















Äntligen en kväll med klart väder!!!
Otroligt dåligt väder senaste tiden och det innebär noll fotande.
Men äntligen så klarnade det och denna klara och blåsiga kväll så syntes en tunn månskära som senare på kvällen också skulle bli till jordsken.
Jag började med att fotografera månskäran med fina färger i solnedgången för att sedan bege mig till en kyrkoruin. Väl vid ruinen, så valde jag också när himlen blev lite mörkare, att passa på och fotografera kometen Holmes. På den bilden så finns det rätt så många trevliga objekt man kan se med blotta ögat, bl.a dubbelhopen i Perseus, M45 Plejaderna som är en öppen stjärnshop den ser ut som en liten karlavagn på himlen, kometen Holmes som fortfarande är synlig på en mörk himmel, samt även planeten Mars som ligger till vänster på bilden precis bredvid kanten på ruinen.
Själva kyrkoruinen byggdes av vikingarna för 1000 år sedan, jag måste erkänna att stå inne i en sådan mäktig byggnad med all dess historia i väggarna i kombination med en klar stjärnhimmel var verkligen en speciell känsla......

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här motivet tror jag du har fotograferat redan som ~treåring. Då vid en orienteringstävling som om jag minns rätt hade målfålla intill slottsruinen. Vi satt och fikade någonstans i ruinomgivningen.Tror sprang och busade klädd i röda hängselbyxor och vita sandalskor. Kommer du ihåg?

Var mycket nyfiken på min kamera och ivrig att få trycka på avtrycksknappen med de roliga klickljudet...

Och nu återvänder du dit nattetid och tar egna bilder med komet och allt. Cirkeln sluter sig...

P-M Hedén sa...

Hej Silfver!
Nej, tyvärr så kommer jag inte ihåg det, men förmodligen är det alla dessa tidiga naturupplevelser som har format mig till den jag är idag.

Vänligen
/P-M