onsdag 25 december 2013

En spännande galax - M82

Det händer prylar i galaxen M82 som kallas för Cigarrgalaxen efter sin form, den ligger i Stora Björn ca 11,5 miljoner ljusår bort, http://sv.wikipedia.org/wiki/Cigarrgalaxen 
Denna galax är visst värsta stjärnskaparen, den skapar stjärnor 10 gånger snabbare än vintergatan och Hubble teleskopet kunde se 197 nya hopar av stjärnor i området där stjärnor föds. Man kan se även i min bild kraftiga stoftmoln som skickas rakt ut i rymden. Man har också snappat upp radiovågor av en supernova eller ett svart hål i galaxen som plötsligt dök upp.
Detta är den första testen fullt ut med en autoguider, den guidar teleskopet och styr kameran samtidigt. Så jag satt inne och drack lite rom och rimmade på julklappar medans allt skötte sig självt i observatoriet, en mycket ovan situation för mig. Det mulnade på så exponeringen är inte lång alls, så jag är förvånad över hur mycket som fångades i kameran. Jag ser fram emot månfria klara nätter nu med siktet inriktat på galaxer! Men tyvärr så väderprognosen sisådär ut..



1 kommentar:

Anonym sa...

Låter otroligt! Gussekorven