söndag 29 december 2013

Malmströmsgalaxen - The Whirlpool Galaxy

En överraskning, det klarnade upp - helt otroligt. Fick snabbt stänga av grundvärmen i obset och öppna upp för att kyla ner tuberna så man inte får turbulens inne i teleskopet. Efter lite inställningar så var det dags för M81 som ligger bredvid M82 (se förra inlägget). Har införskaffat en fin kikare, 10x50 Vixen som jag tittade runt med medans autoguidern skötte resten. Hittade galaxparet rätt lätt i kikaren, drog över till M13 den klotformiga stjärnhopen, sedan Jupiter med månarna snyggt bredvid, Orionnebulosan så vacker, öppna stjärnhopar i Kusken riktigt fint, sedan hoppade jag till när jag såg Andromedagalaxen M31 riktigt vackert!! Efter M81 så drog jag över till M51 Malmströmsgalaxen som lagom tittat fram bakom träden, galaxer som påverkar varandra 23 miljoner ljusår bort i Jakthudarna - häftigt egentligen!! Kunde jag se den med kikaren då?....Japp, snyggt bredvid en stjärna som ett diffust liten moln på himlen...
Nu längtar man ju till en riktigt mörk himmel med denna fina kikare, roligt, dags att ta fram gamla stjärnatlasen igen!


The great Whirlpool galaxy taken with my Celestron NexStar11 GPS @ 1764mm f/6.3, Canon 600D, location Carpe Noctem Observatory Sweden.

Inga kommentarer: